Maandag 20 juni van Fauske naar Mosjoen weer naar het zuiden

20 juni 2022 - Mosjøen, Noorwegen

Hallo allemaal, vanmorgen toch weer vroeg wakker en na een heerlijk  ontbijtbuffet in het hotel in Fauske zaten we om 09.00 uur in de auto op weg naar Mosjoen, ongeveer 280 km. over de E 6 naar het zuiden. Ik had het eigenlijk niet verwacht, vraag me niet waarom, maar het was weer een geweldige schitterende route met veel wisseling in vergezichten van meren en bergen naar besneeuwde landschappen, wilde rivieren met watervallen en daarna weer heel veel groen op de bergen met heel ver op de achtergrond nog wat verdwaalde sneeuwtoppen! Het was een beetje bewolkt maar met vlagen kwam toch het zonnetje er weer door en dat maakt het altijd zoveel mooier! Bij het plaatsje Stodi kwamen we weer langs de poolcirkel alleen reden we nu dus naar het zuiden! Op de heenreis passeerden we de poolcirkel op de veerboot maar hier was een heel centrum, het Atlantic Circle Center, met een ligging in een prachtig landschap met sneeuw rondom en natuurlijk werden er nog wat sneeuwballen gegooid! Er was een restaurant en een winkel en buiten waren er verschillende monumenten van de poolcirkel en nog een oorlogsmonument! Verbazingwekkend hoe druk het daar was met tientallen auto’s en campers terwijl we bijna de hele route bijna alleen op de weg waren! Dat is zo heerlijk aan Noorwegen dat de wegen zo heerlijk rustig zijn! Bij het plaatsje Mo I Rana hebben we wat boodschappen gedaan en later op een bankje aan een meer met bergen op de achtergrond gezellig buiten geluncht, het was prima weer en 14 graden! Op advies van de reisorganisatie zijn we even van de E 6 afgeweken. In plaats van door een lange tunnel kon je ook over de Korgfjellet rijden, een hele mooie route over de berg heen waarna je weer op de E6 uitkwam. Rond 15.00 uur waren we op onze camping in Monsjoen. De camping ligt direct aan de E6 maar het verkeer hoor je bijna niet! Het is een hele langgerekte camping met heel veel plaatsen voor caravans en campers maar er staan ook een aantal huisjes en wij hebben een mooi uitzicht op de bergen. Het huisje is weer klein maar voor Noorse begrippen hebben wij de luxe uitvoering! Het onderhoud is flink achterhaald maar voor 1 nachtje is het prima te doen hoor! Lekker weer zelf gekookt vanavond en nog even gelopen na het avondeten. In Noorwegen is een winkelketen genaamd KIWI, daar hebben ze heerlijke haring in een soort piccalilly saus die Thieu heerlijk vindt! Bij alle KIWI winkels die we onderweg tegen komen moet er dus weer gestopt worden om haring in te slaan! Vandaag heeft hij 5 potjes kunnen bemachtigen, de laatste die er waren dus morgen weer verder op zoek naar de KIWI’s!! Morgen rijden we verder naar het zuiden naar Steinkjer ongeveer 300 km. Hier hebben we op de heenweg ook geslapen en hier blijven we ook weer 1 nachtje. Het is deze week dus veel in en uitpakken maar dan hebben we ook weer even wat te doen hè, eigenlijk allemaal zo gebeurd! Sanne ligt alweer in dromenland, zij heeft geen last van het lange licht buiten en slaapt altijd als een osje! Tot morgen weer, voor straks welterusten en veel lieve groetjes van ons drietjes doei doei XXX

1. Mieke:
    21 juni 2022
    Hoi. Ik snap dat thieu die haring zo lekker vind. In Denemarken toen wij daar op vakantie waren. Kochten we haring in kerriesaus. Die is ook echt lekker. Soms verkoopt de lidl deze als ze Scandinavische week hebben. Nog hele fijne dagen groetjes