Vrijdag 17 juni, rondrit over de Lofoten

17 juni 2022 - Ramberg, Noorwegen

Hallo allemaal, vanmorgen heerlijk uitgeslapen en op ons gemak ontbeten maar toch al rond 10.45 in de auto voor een tochtje over de Lofoten van ongeveer 260 km heen en terug! We zijn 130 km. naar het noorden gereden en bij het plaatsje Fiskebol ( waar je de oversteek kunt maken naar de Vesteralen ) weer omgedraaid en terug gereden! De heenweg hebben we wel even een andere route genomen dan de E10, de doorgaande weg op de Lofoten die van zuid naar noord loopt en we zijn even afgedraaid naar het dorpje Henningsvaer wat je volgens de reis organisatie gezien moet hebben als je op de Lofoten bent! Het is een leuk vissersdorpje met wat winkeltjes en restaurantjes en we hebben gezellig buiten in het zonnetje kunnen lunchen! Begin van de dag wilde de zon nog niet echt doorbreken maar het was droog en geen wolken zodat je alles toch goed kon zien en daar waren wij al heel blij mee! Al vroeg in de middag begon de zon alweer te schijnen en meteen is dan de hele omgeving toch weer stukken mooier en genoten we weer volop van het schitterende landschap van de Lofoten want wat was het weer prachtig allemaal! Het was redelijk rustig op de weg maar met vlagen werd het toch weer even wat drukker vooral ontzettend veel campers die steeds groter lijken te worden! We hoorden dat zowel Noorwegen als Zweden al vakantie hebben en het weer is natuurlijk schitterend EN iedereen is de schade van 2 jaar Corona aan het inhalen! In eerste instantie zouden we zondag de hele Lofoten doorrijden naar het noorden om daar de oversteek te maken met de veerboot maar we zouden dan ruim 400 km moeten rijden naar onze volgende overnachting. Over die 400 km doe je waarschijnlijk 6@8 uur en dan nog de met de veerboot die 2 uur duurt exclusief nog de wachttijden. We hebben daarom besloten om toch dezelfde veerboot te nemen als de heenreis van Moskenes weer naar Bodo zodat we heel veel minder kilometers hoeven te maken die dag! Volgende week weer richting het zuiden rijden we waarschijnlijk ook al rond de 300 km per dag!  Omdat we toch van de Lofoten wilden genieten zijn we vandaag een stuk naar het noorden gereden en morgen gaan we naar de zuidelijkste punt. Een gedeelte daarvan hebben we al gezien toen we vanaf de veerboot naar de camping reden maar dat was allemaal zo schitterend dat ik dat nog wel een paar keer wil zien! Vanavond netjes gezond gekookt en nog een hele tijd buiten gezeten op onze veranda ( wat klinkt dat hè ) De zon was zelfs nog zo fel dat we om 20.00 uur naar binnen gegaan zijn! Nog lekker wat gerommeld en gelezen en alweer een dag voorbij, het gaat allemaal veel te snel! Morgen nog een lekker relaxed dagje op de prachtige Lofoten, voor straks welterusten en veel lieve groetjes van ons drietjes doei doei XXX