Zondag 12 juni bergwandeling Torghatten

12 juni 2022 - Torghatten, Noorwegen

We zijn naar haven geweest bij de bootjes en daar haden we friet met kebab gegeten en heel veel steenen gewandeld naar hele groot hoge bergen mijn papa is daar helemaal boven gegaan en ik had me voet pijn gedaan bij de stenen en morgen gaan we 3 keer in de boot groetjes Sanne
Hallo allemaal, we hebben het toch gedaan, de wandeling naar boven op de berg Torghatten!  Het was vanmorgen prima weer en we waren redelijk op tijd klaar met het ochtendritueel en ontbijten! We konden weer rond gaan rijden in de omgeving van Bronnoysund of de veerboot nemen naar het eiland Vega maar de komende dagen staan er nog heel veel kilometers op de planning dus we wilden eigenlijk pineut met de auto weg! De berg Torghatten, een bekende toeristische attractie, ligt naast onze camping! Het uitzicht boven bij het gat moet grandioos zijn zeiden ze! Volgens de info van het reisbureau en van de camping zou de wandeling naar boven ongeveer 20 a 30 minuten duren en was ongeveer 1 km. lang!  We besloten om eens sportief te zijn en heel op ons gemak naar boven lopen, pauze nemen als het nodig was en we hadden tenslotte de hele dag! Eerst 2 paracetamollen ingenomen die super gewerkt hebben tijdens de wandeling, dat moet ik toch eens vaker doen! Wat we niet wisten was dat de het hele pad over grote stenen en keien naar boven liep dus dat werd een hele klus vooral voor Thieu! Soms had je enkele vlakke stenen maar dan moest je weer over flinke ongelijke en gladde stenen naar boven zodat je echt je voeten goed neer moest zetten! Ik had gelukkig mijn stok bij me waardoor ik toch wat extra steun had! Thieu moest Sanne geregeld helpen terwijl ze het supergoed deed en ook wel stukjes zelfstandig liep! Dan wachtte Sanne even op een vlakke steen en moest hij mij af en toe even helpen als de afstand bv te hoog was naar de volgende steen! Een onvergetelijke ervaring! De laatste 200 meter toen we het gat al duidelijk voor ons zagen is Thieu alleen verder naar boven gegaan! Het pad werd erg stijl en mensen die terug kwamen lopen zeiden dat het erg stijl en eng was dus besloten wij om dat risico maar niet te lopen! Als je door dat gat heen loopt krijg je een fantastisch uitzicht over de oceaan en Thieu heeft vanuit dat gat enkele foto’s gemaakt. De terugweg was weer even spannend want naar beneden lopen is zeker zo zwaar maar na 3 kwartier waren we weer beneden, we hadden ook 3 kwartier over de heenweg gedaan en we waren supertrots op onszelf! Sommige mensen zie je met zo’n gemak over al die stenen lopen, ongelooflijk! Die zijn dus idd. In 20 minuten boven! We waren mooi op tijd terug in ons huisje want even later begon het voor het eerst flink te regenen. Later in de middag werd het alweer droog maar bleef het wel wat bewolkt. We hebben verder niets meer gedaan vandaag, gezond Hollands gekookt en vanavond Sanne nog even verwend met een masker, dat vindt ze altijd zo leuk! Morgen gaan we verder over route 17 naar Nesna en moeten op deze route 3 keer met de veerboot dus afwisseling genoeg! Hopelijk blijft het een beetje droog want de voorspellingen zijn nu wat minder voor de komende dagen, dus maar even afwachten! Sanne is alweer in dromenland en slaapt in elk huisje altijd prima! Voor straks weer welterusten, tot morgen en lieve groetjes van ons drietjes doei doei XXX

1. Mieke:
    13 juni 2022
    Hoi. Wat is het toch prachtig daar. En heel leuk dat sanne ook wat schrijft. Gezellig dat jij en sanne ook nog een maskertje doen. Het is leuk jullie zo te volgen. Hele fijne vakantie nog. Groetjes van ons.
  2. Marloes:
    13 juni 2022
    Hoi Sanne,
    wat stoer dat je zo kan klauteren over die rotsen. Je lijkt wel een berggeit :)
    groetjes Petra